Film Tanrıları Kutladığında: Oscar’ların Moda Tarihi

Aslıhan2312

Co-Admin
Dönüm noktası 14 Nisan 1969’da geldi – modaya uygun, feminist, nesilsel. Barbra Streisand, Komik Kız filmiyle Oscar’ını almak üzere Dorothy Chandler Pavilion’da sahneye çıktığında Hollywood nefesini tuttu. Çünkü 26 yaşındaki Streisand, beklenen yere kadar uzanan vardiyalı elbiseyi değil, bir palyaço ile Yves Saint Laurent arası yarı saydam siyah gece kulübü pijamalarını giymişti. Güvendiği gelecek vaat eden genç kostüm tasarımcısı Bob Mackie, ten rengi iç çamaşırıyla opak yaptı, ancak fiziksel olarak sıkı değil. Fotoğrafçıların el feneri ışığında, Bayan Streisand’ın kalçaları sanki tülün ve (aynı zamanda ağa benzer) bej markizin altında çıplakmış gibi görünüyordu. Özellikle ayağı takılıp biraz düştüğünde.


Aynı zamanda ödüllü ve modadan uzak durmasıyla tanınan Ingrid Bergman’ın önünde Streisand’a attığı neşeli bakışın fotoğrafı, sonsuza dek çekilmiş bir fotoğraf. Ve tabii ki o da bu kitapta.


Bir yaprak festivali olarak moda tarihi



Bu tür anlar, Los Angeles’taki 95. Akademi Ödülleri’ndeki yıldız geçit töreninden hemen önce yayınlanması tesadüf olmayan Prestel resimli kitabı “Oscars – Glamour on the Red Carpet” tarafından sağlanmaktadır. Açıkça söyleyelim: Avustralyalı moda uzmanı Dijanna Mulhearn tarafından yazılan kitap bir sansasyon yarattı. Film tutkunları için kesinlikle gecikmiş bir yaprak festivali, 1929’dan 2022’ye kadar detaylı bilgilerle neredeyse dolup taşan bir moda tarihi ve bununla birlikte erken bir yüzüncü yıl Oscar kutlaması.



1940: Hattie McDaniel (FP Yober ile birlikte), Rüzgar Gibi Geçti filmindeki yardımcı rolüyle Oscar kazandı. Ambassador Hotel’in utanç verici “Sadece Beyazlar” kapı politikasına göre, ödül törenine yan girişten geçmek zorunda.Prestel Verlag/abcdvdHaber.com



Kronolojik olarak sıralanan resimli kitap, Hollywood’un kendine sakladığı lüks otellerde hâlâ sakin bir akşam yemeği olarak düzenlenen ilk Akademi Ödülleri ile başlıyor. Ancak en geç 1940’a gelindiğinde, ödüller oldukça politik hale geldi: siyah aktris Hattie McDaniel, o zamanlar çok beğenilen “Rüzgar Gibi Geçti” filmindeki ev işçisi Mammy rolüyle En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu dalında Oscar aldığında. McDaniel, saçında ve yakasında o zamanlar şık olan kamelyalar takmıştı, ancak akşam yemeğine yan girişten gelip Vivien Leigh ve Clark Gable gibi yardımcı yıldızlarından ayrı oturmak zorunda kaldı. Mulhearn, okuyucu kitlesini bu tür tarihsel gerçeklerden esirgemediği için onun itibarına borçludur.


Bir kutu çikolata olarak kadın yıldız



İlk yılları incelerken göze çarpan bir başka şey de, Hollywood’un altın çağındaki yıldızların fotoğraflarda gerçekte olduklarından ne kadar yaşlı göründükleri. Örneğin 21 yaşındaki Joan Fontaine, kabarık bir elbise ve beyaz bir kürk ceketle görünüyor. (film meraklıları bHitchcock’un 1940’lardaki Rebecca’sının alçakgönüllü dirençli ana karakteri olarak bilinen Rebecca) bugünün gözlerine 30’larının sonu, 40’larının başında bir kadın gibi görünüyor. Aynı şey, belki de tüm zamanların en dengeli film güzeli olan Grace Kelly ve diğer güzellikler için de geçerli. 1950’ler Sadece onlar değilmiş gibi görünüyorlar yakın çekimleri için hazır, ama evlilik pazarı için. Performansları ataerkil bir şekilde iç içe geçmiş durumda ve bu muhtemelen bu film çağında yeni gelenlerin Oscar için stüdyoların çok daha yaşlı baş kostüm tasarımcıları tarafından giydirilmiş olması gerçeğiyle ilgili. Fırfırlı çağlayanlar, çiçek işlemeleri, fiyonklar ve neredeyse her zaman dekolte – şekerleme bölümünden bir şeker tabağı olarak kadın yıldız. Genç Joan Collins bile 1958’de bu sosyete estetiğine uyum sağlamak zorunda kaldı.


1962: Warren Beatty ve Natalie Wood.  Smokin fiyonklu belli ki elde bağlanmış, boyundan bağlamalı elbisesi efsanevi kostüm tasarımcısı Orry-Kelly tarafından tasarlanmış.


1962: Warren Beatty ve Natalie Wood. Smokin fiyonklu belli ki elde bağlanmış, boyundan bağlamalı elbisesi efsanevi kostüm tasarımcısı Orry-Kelly tarafından tasarlanmış.Prestel Verlag/Brettmann/Getty Images



Ardından gelenler, Beverly Hills’in Barbie’nin ilk gardırobunun ana ilham kaynağı olduğunu gösteriyor. Oyuncuların çoğu, insan boyutlarına yakınlaştırılmış kuklalar gibi görünüyor. Ancak 1960’ların ortalarında resim kökten değişmeye başladı. Bu, bir yandan Hollywood’a uçakla gelen Avrupalı film yıldızlarıyla, diğer yandan Paris, Londra ve Roma’da eş zamanlı olarak modanın yükselişiyle ilgiliydi.


Film dünyası bir jet setine dönüştü, Atlantik günler yerine saatler içinde aşıldı ve film ile moda arasındaki sınırlar giderek daha geçirgen hale geldi. O zamanlar Nouvelle Vague yönetmeni Roger Vadim ile çıkan Jane Fonda, Oscar törenlerinde Parisli genç moda yıldızı Yves Saint Laurent’in bazen basit, bazen hippi-zengin feminizmini de giymişti.


New York Halston zarafeti koruyor



1960’ların çocuksu aşırılıklarından sonra, karın üzerinde miniler ve tekstil ızgaralar, Roy Halston ve biraz sonra Calvin Klein gibi New York tasarımcıları, erotizmi ihmal etmeden kadın vücuduna asaletini geri verdiler. Halston’ın 1975/76’dan Elizabeth Taylor, Angelica Huston, Marisa Berenson veya Lauren Hutton için ultra basit ama son derece zarif sarong elbiseleri ve Richard Tyler’ın Diane Keaton için beyaz pantolon takımı, kitapta göz açıcı. Oscar gecesinin koşuşturmacasında bile zamansız zarafet gibi bir şeyin mümkün olduğunun kanıtı.


1989: Betsey Johnson tüp elbisesiyle


1989: Betsey Johnson tüp elbisesiyle “Kötü Kız” Drew Barrymore ve vampir görünümündeki “Kötü Çocuk” Corey Feldman. Görüyorsunuz: Yıldız olmayanlar bile Oscar’lar için giderek daha bireysel giyiniyor.Prestel Verlag/Alan Light



Ve: Defans oyuncusu omuzlarının 1980’lerin akşam modasının ayırt edici özelliği olmadığı, daha çok kabarık kulüp kolları olduğu kimin aklına gelirdi? 1981, o andan itibaren İngiliz monarşisinin bacaklarını “Lady Di” yapan ya da onu uçurumun kenarına götüren Diana Spencer’ın fildişi beyazı taftadan yapılmış gelinliği üzerinde ideal-tipik bir şekilde sunuldu. Ancak kitabın da gösterdiği gibi dünya modasının da etkisi oldu.


Başka bir şey keşfedersiniz: modadaki vintage hareketi yakın zamanda başlamadı, daha ziyade 20. yüzyılın ikinci yarısının tamamında bireyin bir parçası olarak devam etti. Oscar’larda bu, Los Angeles’ın Lily et Cie gibi iyi stoklanmış ikinci el butikleri sayesinde oldu. Ama aynı zamanda genç yıldızların özlemlerini ve Jean Harlow veya Louise Brooks ile özdeşleşmelerini de ortaya koyuyor. Bu, Molly Ringwald, Winona Ryder, Martha Plimpton ve Juliette Lewis gibi genç yıldızların 1980’lerde ve 90’larda 20’lerden 40’lara kadar dökümlü saten ve boncuklu elbiseleri giymesiyle bir iç trend haline geldi. Ve içinde, gündelik saç modelleri ve takılardan uzak durma sayesinde harika görünüyordu. Yine de: Angie Dickinson, 1960’lardaki geri dönüş konserlerinde Marlene Dietrich’i büyüleyen stratejik payet süslemeli “çıplak elbisenin” birebir kopyasıyla 1976’da Oscar halısında göründü. (Dickinson daha sonra Dietrich’e konserlerinde eşlik eden Burt Bacharach ile evliydi.)


Modadaki başarısızlıklar: Demi Moore ’89, Kim Basinger ’90, Geena Davis ’92



Dijanna Mulhearn’ün seçtiği görseller, bizi son birkaç on yıldaki zarafet gelgitlerinde hızlı bir yolculuğa çıkarıyor. 1990’da Kim Basinger ve 1992’de Geena Davis gibi toplam başarısızlıklar dahil, her biri küçük bir kızın büyük bir giriş hayalinde. Demi Moore ayrıca 1989’da, kendisinin de düşündüğü, arkada dalgalanan altın rengi brokar etekli siyah Likralı şort takımıyla alışılmadık bir şekilde unutulmaz kaldı.


1996: Susan Sarandon, Dolce &  Gabbana, Dead Man Walking filmiyle başrol Oscar'ına aday.  Ve bakalım: akşamları güneş gözlüğü işe yarıyor ve nasıl.


1996: Susan Sarandon, Dolce & Gabbana saten elbisesiyle Dead Man Walking filmiyle başrol Oscar’ına gidiyor. Ve bakalım: akşamları güneş gözlüğü işe yarıyor ve nasıl.Prestel Verlag/Frank Trapper/Getty Images



Ucuz ve pahalının karışımı estetik açıdan daha başarılıydı ve 1990’larda bir mega trend haline geldi ve 1996 ve 1998’de Sharon Stone’un siyah Gap pamuklu balıkçı yaka ve uzun saten etekli beyaz bir erkek gömleği kombinasyonunda kendini gösterdi. Ve arada, tekrar tekrar: Giorgio Armani yıldız imajını kurtarıyor – Meryl Streep’e, Michelle Pfeiffer’a, Glenn Close ve Jodie Foster’a. Milanlı Maestro bile o kadar başarılı değildi.


Ardından, 2000’lerde, 2008’deki kredi patlamasıyla patlayacak bir volkanın üzerinde dans. Cüppeler Belle Epoque tarzıyla o kadar aşırı yüklenmiş, o kadar erdemli bir şekilde aşırı dekore edilmiş ki, sanki kendileriyle dalga geçiyorlar. 2010 civarında yeni bir şey başlıyor, Ricardo Tisci’nin Cate Blanchett’deki Givenchy’sinde veya Lupita Nyong’o ve Zendaya’daki Giambattista Valli’nin tüy kadar hafif şifon bolluğunda görülebilir. Ya da 2013’te Anne Hathaway, Prada’nın pastel pembe sateniyle, sanki Audrey Hepburn’ün zarafeti geri dönmüş gibi.


Beyler uzun süre kuyrukta kaldı



Ya erkekler? Her zaman daha kolay oldu. Kuyruklarına (Sidney Poitier, Robert Wagner ve genç bir Ronald Reagan’ın fotoğraflarının kanıtladığı gibi 1960’lara kadar) veya smokinlere takıldılar ve eğlendiler. 1970’lerde Donald Sutherland ve Jack Nicholson gibi ricochets ile kısa bir moda kendini ifade etme telaşından sonra, Armani, Zegna ve Gucci’nin siyah kravatı kırmızı halıda üstün geldi. Sadece son yıllarda Jared Leto, Adrien Brody ve melek Timothée Chalamet bu siyah-beyaz tekdüzelik falanksını kırdı. Billy Porter 2019, Christian Siriano imzalı erkek-kadın bornozuyla (üstte smokin, aşağıda Kraliçe Victoria), son derece estetik parmağı gösterdi.


2014: Prada tanrıça elbisesiyle Lupita Nyong'o,


2014: Prada tanrıça elbisesiyle Lupita Nyong’o, “12 Years a Slave” ile En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu dalında Oscar aldı. Elmas işlemeli kafa bandı hemen yapay elmaslarla toplu desenlere büründü.Prestel Verlag/Christopher Polk/Getty Images



Peki bu kitaptan ne çıkarıyorsunuz? Bu güneş gözlüğü, bir gece elbisesi veya smokin ile eşleştirildiğinde en havalı görünüyor. Ama aynı zamanda baskı sektöründe gösterişin küreselleşmesinin altında gerçekleştiği zaman ve/veya ekonomik baskının da kanıtı. Bunun gibi göz alıcı projelerde bile. Ne yazık ki, bilgili okuyucular, İngilizce orijinalinden çeviri yaparken gerçekleşmiş olması gereken ölümcül olgusal hatalara takılıp kalıyor. Oscar ödüllü Halle Berry’yi giydiren Beyrutlu modacı Elie Saab birdenbire kadın, tasarımcı ve stilist L’Wren Scott (ne de olsa Mick Jagger’ın uzun yıllardır hayat arkadaşı) erkek. 272. sayfada, Karl Lagerfeld’in Chloé’deki ilk yılları, modaya ancak çok sonra dahil olan “Hervé Leger için” bir işe dönüşüyor. Garip.


bilgi kutusu resmi


Prestel Yayıncıları


Oscar Ödülleri – Kırmızı halıda ihtişam

Akademi Ödüllerinin Moda Tarihi Dijanna Mulhearn tarafından. Almanca baskısı, Prestel Verlag, Münih, 2023; orijinal İngilizce baskısı, aynı anda Thames & Hudson Australia tarafından “Kırmızı Halı Oscarları” başlığı altında yayınlandı. 480 sayfa, 820 renkli resim, ciltli 60 Euro


O halde cildin son sayfaları, cazibenin aşırı küreselleşmesinin “stil” fenomeni için ne kadar değerli olduğunu ve hala sahip olduğunu da işaret ediyor. Paparazziler için birkaç aylık ücretten daha fazlası kaybedildi. Her halükarda, altın Oscar logolu aynı PR duvarının önündeki son resimlerde yıldızlar mutlu görünmüyor. Serbest bacak, ayakta bacak, her şey harika, kıyafetler uyuyor ve muhtemelen ilgili sözleşmelerde yazdığı gibi önden boydan boya görülebiliyor. Ama sanki bu aktrisler ve oyuncular çoktan kendi avatarları olmuşlar gibi. Garip endüstriyel ürünler gibi kıyafetleri içinde parlak ama boş görünüyorlar. Veya Oscar heykelciğinin kendisi gibi.